Summering av Spania
Det tok oss lengre tid å passere Spania enn Frankrike. Våre spanskkunnskaper er dårligere enn de franske. Det har vært litt vanskelig å komunisere utenom det aller nødvendigste. Vi har derfor ikke fått svar på alle spørsmål vi stiller oss, men fått nøye oss med å observere. Fast vi har lärt oss efterhand. Nästan en månad i landet har gjort susen...
Økonomi/næringsliv
Spania har også fått kjenne av intensifiering av jordbruket. Det har vel i og for seg alltid vært store gods, men man så en del fraflyttede hus. Fødevareindustrien var nærmere råvarene enn vi har sett i de andre landene vi har passert. Midt ute i ingen stans eller i nærheten av en mindre by var det store fabrikksbygninger, det var vel ikke bare fødevareproduksjon. En del av dem var heller ikke i drift. Både i Spania og i Frankrike, men tydeligst i Spania, var bolighus og driftsbygninger sentralisert til landsbyene. I Spania så vi rester av at man hadde uthus på baksiden av huset der man kan ha hatt sine husdyr. Det så ut til at bøndene hadde lang vei til sine marker, også til mindre enheter. I de nordlige og sentrale delene var det ofte enorme enheter. Flere hudre meter lange svinestall lå i blandt midt ute på en åker uten at vi så noen bolighus i nærheten (man kan i og for seg forstå at lukta blir litt i sterkeste laget). Det var noe lignende med andre produksjonsenheter også. Vi møtte/ble forbikjørt av mange store dyretransporter. Det luktet sterkt av grisetransportene.
Plastdekke
I Frankrike kunne vi se at enkelte fruktdyrkere hadde satt et slags nett over eple-og pæretrær. Vi tolket det som beskyttelse mot angrep fra fugler. I Spania, spesielt ved Middelhavskysten, var det enda mer plastdekke over dyrkede arealer. Her kan det kanskje fungere mot den sterke sola, eller om man manupulerer med lysmengde/holde på fukten. Det så ut som man dyrket mange ulike ting under duken, men ofte var duken så tett at man ikke kunne se hva som var under. Vi har sett vindruer, mais, tomater, noe som så ut som auberginer og eventuelt avocado, men det fins sikkert mange flere produkter som man kan dyrke under plast, som ulike grønnsaker f.eks. Plastindustrien hadde gode tider. Den lå midt i områdene som dyrket under plast. Ulempen med all plast er at det blir veldig mye avfall. Ute på landet ser man veldig mye plast langs veiene, både rester av plastdekkene, men også mange tomme plastflasker. Bidragende er at mange velger å drikke flaskevann i stedet for kranvann. Vannet har vært drikkbart de fleste steder vi har vært på, men det smaker litt klor. (Det forsvinner etter en stund i sykkelflaska.)
Turisme
Langs kysten har turismen ellers vært dominerende. Der de beste strendene er dominerer høyhus med leiligheter/hoteller. Det er ikke mye igjen av charmen fra 60-tallet i Toremillinos. (Vi møtte 4 svenske damer som var på gjenbesøk etter 50 år, de hadde reist etter avsluttet skolegang.) Der det er fine strender hører vi også mye skandinavisk/finsk blant turistene. Ellers er brittene godt representert, men også mange fra nordligere deler av Spania.
Utbyggingen av turistkapasiteten ble nok litt overdimensjonert under byggeboomen på -00-tallet. Det står noen skjelett av ikke ferdigbygde hus i bedre eller dårligere skikk. Staffan hørte ellers på nyhetene at turistnæringen hadde satt ny rekord i antall sengenetter denne sesongen. Det har vært mye lettere å betale med kort i Spania enn i Frankrike.
Sykling
Det hersker litt ulike oppfatninger om hvordan det var å sykle i Spania. Det var bedre enn Grete hadde fryktet. Halvstore veier hadde ofte en skulder man kunne sykle på. Det er innført en lov (lag) som sier at bilister skal holde 1,5 m avstand til syklister pga mange trafikkulykker med biler og syklister innblandet, og man kan få bøter om man ikke overholder den. De fleste bilister var hensynsfulle, men i følge sykkelhandleren som hjalp oss med pakking av syklene skjer det stadigvekk ofte ulykker. Och det var många mil vi körde på fyrfiliga vägar med lastbilar, bussar o personbilar susande förbi oss på nära håll. Det var bitvis ganske kupert selv om vi forsøkte å velge de minst kuperte alternativene. Vi observerte ingen ulykker, bare nesten. En hjelpsom treningssyklist holdt på å bli påkjørt i en rundkjøring etter å ha hjulpet oss med veivalg. Man er i gang med å bygge sykkelveier, men i blant er start og slutt litt brå. Intensjonene fins, men det hele er ikke alltid gjennomtent, i hvertfall ikke utfra syklistenes synspunkt. Visse veier er forbudt for syklister, men hvor syklistene skal ta veien når autovia ("motorvei" tillatt for syklister) går over til autopista ("riktig" motorvei, forbudt for syklister), var ofte et stort spørsmål. Derimot var transport av sykler på mellomdistansetog utmerket bare man kom i kontakt med rett personale på stasjonen.

Veien gjennom Málaga var godt skiltet; det var verre da vi skulle ut av byen